O que é o sistema imunológico e como fortalecê-lo?

O frio está chegando e com ele, surtos de gripe. Isso significa que é o momento ideal para reforçar seu sistema imunológico, a fim de não ficar doente.  Sendo assim, uma questão vem à tona: “Onde fica meu sistema imunológico?”

O sistema imunológico provavelmente é o sistema mais complexo do seu corpo. Existem diversas linhas de defesa que são utilizadas para nos proteger de infecções e doenças.

A pele é a primeira. Sempre que existirem rachaduras na pele, uma série de reações organizadas entra em ação para garantir que seu corpo não seja invadido por organismos estranhos e trabalha para que aquela rachadura cicatrize o mais rápido possível.

A primeira linha de defesa para imunidade inclui também a boca e amídalas. Bactérias boas ficam nas membranas da boca, garganta e amídalas. Estas possuem um papel essencial nas reações de defesa imunológica do organismo sempre que bactérias e vírus são inalados ou ingeridos e produzem linfócitos, protegendo o corpo contra doenças e enfermidades.

A segunda linha de defesa do sistema imunológico

Somente uma linha não é o suficiente. A segunda linha de defesa do seu sistema imunológico inclui o timo, medula óssea, baço e gânglios linfáticos.

A glândula timo, localizada no pescoço

A função do timo é a produção de células T e liberá-las na corrente sanguínea. As duas células T liberadas quando o corpo está sob ataque é o auxiliar de T e as células citotóxicas T (conhecidas como assassinas).

A medula óssea, localizada no interior dos ossos longos

Todas as células do sistema imunológico são inicialmente derivados da medula óssea como células estaminais (as conhecidas células tronco). Algumas dessas células incluem as células B, células exterminadoras naturais,  glóbulos vermelhos e plaquetas.

O baço, que funciona como um filtro

O baço pode ser chamado de “filtro imunológico do sangue. Ele capta os corpos estranhos (antígenos) presentes no sangue. Pode ser considerado um “centro de conferências imunológica”. Nele, as células B são ativadas e produzem grandes quantidades de anticorpos. Além disso, os glóbulos vermelhos antigos são destruídos no baço.

Os linfonodos, que são filtros secundários

Os linfonodos são filtros imunológicos de um fluído conhecido como linfa e podem ser encontrados em todo corpo: virilha, axila, na parte superior do seu pescoço, no tórax e abdômen. In a similar fashion as what happens in the spleen, the defense cells that capture the enemies in the lymph nodes will present them to T and B cells, consequently initiating an immune response.

Your GI Tract is Not Inside Your Body!

immune-system2Did you know that what’s inside your gastrointestinal tract is considered to be located outside your body? Your GI tract starts with your mouth and ends at the anus. Just as the skin protects you from the outside elements, the GI (gastrointestinal) tract will protect you from anything that has the potential of reaching inside the body such as food, liquids, poison, chemicals, food additives, and bad bacteria.

It is important for your immune system to establish and maintain a strong presence at these borders, and indeed, the digestive tube is heavily laden with lymphocytes, macrophages and other cells that participate in immune responses.

So now that you know all this, answer the question: Where is your immune system?

It’s everywhere in your body from the top of your head to your toes!

How Do You Strengthen Your Immune System?

To keep your immune system strong, you have to go back to basics.

  • Sleep. Getting a good solid night of sleep goes a long way at keeping immunity high.
  • Nutritious food. A healthy diet is the ideal way to maintain a healthy gut, and regularly consuming traditionally fermented or cultured foods is the easiest way to ensure optimal gut flora.4
    Clean Water. If your body has to fend off microbes in the water you drink, you’re defeating the whole purpose of boosting your immunity.
  • Good Hygiene. Clean underwear daily keeps bacteria from traveling up the urinary tract to cause an infection. Daily bathing reduces the number of bacteria from the surface of the skin. The higher the number of bacteria gets, the more prone you could be to develop an infection.
  • Fresh Air and Sunshine. Getting out into the fresh air and letting the sun’s warm rays provide vitamin D for you goes far towards keeping immunity high. Studies find that high vitamin D levels prevent infections. And a walk in the fresh air exposes you to hopefully pure air. Studies now find that the air inside one’s home can contribute greatly to a compromised immune system because of high bacterial counts in carpeting, molds in air conditioning and heating ducts, and kitchen fumes.
  • Exercise and Movement. You have to move your body. Your white blood cells depend on adequate circulation which comes from moving your muscles. The body’s macrophages (pac men for bacteria) can become stationary if you don’t move.
  • Eating Fermented Foods.  Fermented foods provide your body with when they aren’t pasteurized.
  • Probiotics Supplements.  It’s important to take a probiotics supplement to ensure you’re getting a steady supply of a variety of healthy bacteria.  Make sure your probiotics supplement not only has plenty of units but also plenty of different strains.

About the author

Dr. France Carpentier


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